SEO

Syns era sidor bland sökresultaten?

Att synas på Google och växa organsikt med optimerat innehåll för webb, SEO, är en aktivitet som kräver engagemang. Optimerade texter stärker er SEO och kan öka trafik till webbplatsen, vilket kan göra underverk för rätt konverteringar och ökad tillväxt.

När webbplatsen berikas med relevanta sökord och deskriptivt innehåll av hög kvalitet, så ökar sannolikheten avsevärt att trafik och besökare börja strömma in till er webbplats!

Beställ era nya unika SEO-artiklar redan idag!

När beställningen är klar skickas en (1) SEO-artikel/vecka till den angivna mailadressen (tills det beställda antalet 3, 5 eller 7 är uppnått). Om ni önskar hjälp med att publicera artiklarna på er hemsida så skriv gärna det så hjälper webbunikt till.

SEO: Optimera rätt sökord så att ni syns!

Ta hjälp av en SEO som kan optimera rätt sökord och ta fram unika texter till er webbplats. Att beställa optimerat och tilltalande innehåll är prisvärda digitala tjänster och produkter – vilket är en bra början på en långsiktig plan för unikt innehåll för er webbplats. Hållbara och säljande SEO-texter är värdeskapande investeringar för företaget eller verksamheten som vill vara en långsiktig och målinriktad aktör inom sitt område.

Bra innehåll är avgörande för SEO

Bra innehåll är viktiga nyckelelement som spelar stor roll för hur er SEO kommer att utvecklas. Därför levererar webbunikt.se alltid kvalitetsinnehåll – unikt content vid varje tillfälle. För att ranka bättre behöver sajter uppnå flera innehållskriterier. När innehåll online är tillräckligt bra, börjar Google ranka det som mer relevant och olika mätvärden kan öka. Google vill ranka det bästa resultatet för varje sökfråga, så därför är det även viktigt att tänka på att optimera innehåll för ämnen, och inte enbart enstaka ord.

Hur vet man att SEO fungerar?

Olika sökningar ger olika resultat. Med digitala mätverktyg för SEO kan man få aktuell översikt och insikt i hur er sajt rankar på olika ämnen och ord. Att testa söka på vanliga uttryck på Google och se vilken plats ens webbplats dyker upp på, är ett sätt att få en snabb hint av läget. Det är viktigt att synas på Googles första SERP (Search Engine Results Page/ resultatsida) och helst bland de tre översta platserna bland resultaten. Att synas på plats #1 på första resultatsidan är allra bäst och ger cirka 25% fler klick än plats #10. När webbplatsen syns på första sidan med flera sökord och sökfraser så har man en ganska bra optimerad webbplats. Men det finns mer att lära om detta.

Viktiga punkter när ni ska börja med SEO:

  • Keyword research (Hur er webbplats rankar på era sökord och sökämnen)
  • Er webbplats aktuella SEO-score
  • Hur snabbladdad er webbplats är

Ta reda på vilka sökord och sökämnen som är bäst för er!

Få reda på hur sajten rankar på era viktigaste sökord/ämnen och få hjälp med en strategi för SEO – snabbt och enkelt!

Att kontinuerligt testa, söka och hitta

Om ni är aktiva i en bransch med hög konkurrens om vissa ord eller sökfraser, gäller det att optimera dessa tillräckligt väl. Testa att söka från olika digitala enheter och webbläsare, och se om ni går att hitta på första sidan med något av sökuttrycken. Densiteten av nyckelord, att vara kreativ med innehållet samt kontinuitet, kan vara avgörande för hur väl ni kommer att synas och hittas. Att t.ex. ha en sida att posta nya inlägg på är värdefullt för kontinuiteten. Google indexerar och rankar innehåll på webbplatser regelbundet, och läsare gillar nyheter från er eftersom det signalerar att ni är uppdaterade och har erfarenhet som ni visar och delar med era kunder. Att posta regelbundna inlägg tyder även på att ni är medvetna om vikten av kontinuerlig digital utveckling.

Låg konkurrens vs. hög konkurrens

Att optimera sökord med hög konkurrens tar i regel längre tid innan det ger resultat. Artiklar optimerade med sökord med låg konkurrens ger resultat snabbare. Men räkna med 4-12 månader innan en tydlig förbättring skett på Googles resultatsidor – SEO kräver tålamod!

Utvecklingspotential i texter, bilder och andra element

Man kan utveckla befintligt material genom att fylla på texter med relevanta sökord så att de kan bli mer som en SEO-text. Att omformulera texter så att de blir mer SEO-vänliga och engagerande, är ett effektivt och kostnadseffektivt sätt att arbeta med befintligt innehåll. Ytterligare ett viktigt område att väga in i processen är att optimera bilder med beskrivande texter. När man ska publicera bilder online så är det viktigt att utföra bildbehandling, samt namnge alla bilder på ett passande sätt innan publicering.

Olika metrics (mätetal) kan berätta mycket

En annan parameter som Google har uttryckt är viktig, är sajtens totala laddningstid. Tiden det tar för webbläsare att läsa in webbplatsens information. Det finns verktyg som kan hjälpa till att ta reda på hur snabbt er hemsida laddar. Ingen vill ju ha en hemsida som laddar långsamt! När Google indexerar sajter och rankas beräknas ett flertal mätetal, däribland webbplatsens snabbhet vid laddning.

För att testa hur snabbt er webbplats laddar kan ni mäta det på GT-metrix

Skriv in er URL i det avlånga fältet och tryck på knappen ”Test your site”

Därför behöver ni en SEO-skribent 🔍

Med en SEO-skribent som kan skriva om er verksamhet enligt riktlinjer för SEO får ni valuta. Att framställa innehåll på ett informativt och tilltalande sätt kan verka lätt, men det gäller att både vara konsekvent och kreativ för att synas. En skribent som kan skriva olika texter för att ranka bättre i sökresultaten är en tillgång som kan hjälpa er att skapa långsiktiga fördelar online.

Tillväxten ökar på sikt med bra SEO

Vad säljer ni? Oavsett om ni säljer bildelar, mode eller reseupplevelser så får ni hjälp med att ta fram SEO-optimerade texter för sökmotorer så att tillväxten kan öka. Det är viktigt att specificera sökord och söktermer efter realistiska förhållanden. Resultaten i sökmotorerna matchas med målgruppens relevanta söktermer så att de kan ledas till rätt information på er webbplats.

Viktiga ord om varför läsbarhet är viktigt

Utöver att optimera innehåll för sökmotorer, så är det viktigt att utforma texter och bilder för människor. Att vara specifik i texter, design av text och typografi kan attrahera flera kunder till era unika erbjudanden. Ju högre grad av läsbarhet, desto större är sannolikheten att era kunder faktiskt läser era texter.

Typografiska riktlinjer är till för människor

Riktlinjer för optimal typografi säger att textrader bör vara mellan 45-65 tecken breda. Om de är bredare så tenderar människor att lämna sidan snabbare eftersom att ögonen tröttnar. Texter med hög läsbarhet är generellt mer användbara. Webbunikt.se strävar alltid efter att öka läsbarheten vid utformning av texter på webbplatser och i andra digitala kanaler.

Ta reda på er SEO score!

Att ta reda på vilken SEO score webbplatsen har kan ge informativa ledtrådar.

Webbunikt.se testade och fick resultatet 91% – webbunikt.se kan bli ännu bättre!

Utvecklingsmöjligheter är goda nyheter
Google SEO score för webbunikt.se. Här finns utvecklingsmöjligheter som visar att det finns utrymme att förbättra webbplatsens innehåll med 9%.

Kontakta webbunikt.se för att ta reda på Er SEO-score!

Starta med SEO?

Så går det till:

  • Ni bestämmer att ni vill starta
  • Webbunikt.se gör en analys och återkommer med förslag
  • Ni godkänner förslaget
  • Webbunikt.se skapar innehåll och skickar rapporter enligt överenskommelse

Exempel 1:

Start 1/1 2023: Webbunikt.se startar arbetet med att skriva 5 nya unika SEO artiklar till er webbplats.

Artiklarna publiceras en gång i veckan.

1/5 2023: Uppföljning med resultat.

Exempel 2:

Start 1/1 2023: Webbunikt.se startar arbete med att optimera befintligt innehåll på er webbplats.

1/5 2023: Uppföljning med resultat.

Kom ihåg!

SEO är en långsiktig strategi som gynnar er digitala marknadsföring, stärker ert varumärke och främjar hållbar digital utveckling.