Nyhetsbrev: Allt innehåll räknas! ✉️

Vilka nyhetsbrev kan engagera läsare bäst?

Nyhetsbrev är fortfarande en aktuell kanal att kommunicera med kunder i. Men viktigt att komma ihåg är att det är antal konverteringar som räknas för att utskicken ska bli lönsamma. Om få mottagare öppnar, läser och klickar sig vidare till er sajt, finns liten mening med att arbeta aktivt med nyhetsbrev. Inom digital marknadsföring krävs intensivt arbete med innehåll för att läsare ska öppna och läsa nyhetsbrev. Därför är texter som kan engagera läsare viktigt!

Som ny redaktör av nyhetsbrev är det lätt att tänka att trycka på skicka-knappen är det viktigaste. Men lite spontantext med bild då och då till följare och kunder är oftast inte tillräckligt för att det ska leda till köp. Med växande erfarenhet av innehåll i online kanaler ökar kunskapen om hur viktiga alla delar av innehållet är. Rubriker, inledning, ordval, tecken, bilder, länkar och CTA (call-to-action) samverkar till en komposition av mikro-upplevelser för läsare. Om utförandet är skickligt och tillräckligt tilltalande ökar antalet konverteringar.

Kvalitet och branding kan löna sig i längden

Att satsa på bra kvalitet och branding är en bra idé. Men att skapa, skriva och skicka nyhetsbrev med innehåll av hög kvalitet regelbundet kan ta ganska mycket tid. Välskrivna nyhetsbrev med genomarbetad UX (user experience/ användarupplevelse) signalerar hög kvalitet och gör att fler läsare vill öppna, läsa och klicka på länkarna som leder till era landningssidor. Att öka trafik till hemsidan, kundengagemang och försäljning går hand i hand. En viktig aspekt är varumärkens branding över tid. För att vara ett levande varumärke och kommunicera intressanta vibbar till följare över tid behövs en kreativ förmåga som kan utveckla och twista innehållet på ett spännande sätt.

Skaffa kundtänk, sökavsikt och användarresa… 🔍

Med ett kundtänk, sökavsikt och användarresa i åtanke underlättas processen med att optimera innehåll till nyhetsbrev. Vilken avsikt hade läsaren vid sökningen? Hur många sökord behöver texter innehålla för att engagera och konvertera? Hur långa behöver textraderna vara för att läsare ska mäkta med? Att skriva för att uppnå maximal användarvänlighet är precis vad det verkar vara, ren vetenskap.

Erbjudande om produktion av nyhetsbrev!

Att fylla varje nyhetsbrev med engagerande text och bild är en utmaning. Är ni en verksamhet som skickar ut nyhetsbrev till era kunder? Funderar ni på att starta med regelbundna utskick? Hade ni uppskattat om någon med erfarenhet framställer bra innehåll till ert nyhetsbrev? Kontakta webbunikt.se så får ni mer tid till annat viktigt!

Utbildad skribent med erfarenhet av Content Writing

Som utbildad skribent, samt erfarenhet av arbete med innehåll till nyhetsbrev och andra online kanaler kan webbunikt.se erbjuda tjänsten att producera innehåll till ert nyhetsbrev. Produktion av unika texter, bilder och länkar kan levereras så ofta ni behöver enligt överenskommelse!

Varför vänta?

Skicka tydliga nyhetsbrev!